Wiesław Bartkowski

Projektant interakcji i badacz systemów złożonych. Kierownik i współtwórca studiów podyplomowych CreativeCoding.pl antydyscyplinarnie przełamujących granice pomiędzy sztuką, dizajnem, nauką i technologią.  Twórca terminu i manifestu „materia kodu” proponującego nowe spojrzenie na kod - tekst źródłowy programu komputerowego - jak na rodzaj tworzywa, które można kształtować przez doświadczenie, podobnie jak rzeźbiarz uczący się kształtować drewno czy kamień albo ceramik kształtujący glinę. „Materia kodu” to również fizyczna manifestacja kodu przełamująca barierę ekranów dzięki połączeniu kodu z elektroniką i cyfrową fabrykacją. Połączenie tych trzech składników nie jest prostą sumą. Ma ono emergentne właściwości stanowiące o unikalności tego tworzywa. Należy do kadry School of Form i School of Ideas na Uniwersytecie SWPS. Twórca pionierskich na polskim rynku programów kształcenia łączących informatykę z naukami humanistycznymi i twórczym wykorzystaniem technologii. Pasjonat dzielenia się umiejętnością programowania. Uczy artystów i projektantów wykorzystywania w swoim warsztacie „materii kodu”. Naukowo zajmuje się complex systems. Bada tworząc symulacje komputerowe. W latach 2010-2011 analizował duże zbiory danych z systemów techno-społecznych, w szczególności badał w jaki sposób zachodzi wpływ społeczny w relacjach mediowanych przez technologię. Realizował badania m.in. w programie „Future and emerging technologies” na temat „Quality Collectives: Socially Intelligent Systems for Quality” (2009-2013). Stworzył narzędzia wykorzystywane w ONZ i West Point. W pierwszym podejściu do doktoratu (w latach 2002-2004) pod kierunkiem prof. Andrzeja Nowaka, badał “emocjonalne” sztuczne sieci neuronalne jako narzędzie do optymalizacji przybliżonych rozwiązań problemów NP-trudnych.  Jego działania naukowe zbliżyły go do świata sztuki i designu. Jego wizualizacje naukowe i instalacje interaktywne prezentowane były m.in. w Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Centrum Sztuki Współczesnej, Zachęcie, Galerii BOZAR, Galerii Arsenał, Artothek Monachium, Teatrze Powszechnym i Teatrze Nowym. Współpracował z Florida Atlantic University, Ammerman Center for Art and Technology w Connecticut, Institute for Scientific Interchange Foundation Torino, Columbia University oraz Instytutem Podstaw Informatyki PAN. Laureat DESIGN ALIVE AWARDS 2018 w kategorii Animator m.in. za poszerzanie horyzontu styku interaktywnej techniki z naukami humanistycznymi, designem i sztuką.

Interaction designer and complex system researcher. Head and co-founder of CreativeCoding.pl postgraduate studies crossing the boundaries between art, design, science and technology in an anti-disciplinary way. The creator of the term and manifesto “The Matter of Code”, proposing a new look at the code - the source text of a computer program - as a type of material that can be shaped by experience, just like in the case of a sculptor learning to shape wood or stone, or a ceramist forming clay. “The Matter of Code” is also a physical manifestation of the code overcoming the screen barrier by combining the code with electronics and digital fabrication. The combination of these three components is not a simple sum. It has emergent properties that make the material unique. Research and teaching staff member of the School of Form and the School of Ideas at the SWPS University of Social Sciences and Humanities. Creator of pioneer curricula that combine computer science with the humanities and a creative use of technology. Passionate about sharing programming skills, he teaches artists and designers how to use “the matter of code” in their works. In his research work, Mr. Bartkowski focuses on complex systems by creating computer simulations. In the years 2010-2011, he analysed large data sets from techno-social systems. In particular, he studied the social impact of technology-mediated relations. In the years 2009-2013, he conducted research, among others, within the framework of the “Future and emerging technologies” EU programme on the “Quality Collectives: Socially Intelligent Systems for Quality”. He created tools used at the UN and West Point. In the years 2002-2004, in his first PhD approach under the supervision of Professor Andrzej Nowak, he studied “emotional” artificial neural networks as a tool to optimise approximate solutions to NP-hard problems. His academic activities brought him closer to the world of art and design. Mr. Bartkowski’s scientific visualizations and interactive installations have been presented, among others, at the Museum of Modern Art in Warsaw, the Ujazdowski Castle Centre for Contemporary Art, the Zachęta – National Galery of Art, the BOZAR Centre for Fine Arts in Brussels, the Arsenał Gallery, the Artothek in Munich, and the Powszechny and the Nowy Theatres. He has cooperated with the Florida Atlantic University, the Ammerman Center for Art and Technology in Connecticut, the Institute for Scientific Interchange Foundation in Torino, the Columbia University and the Institute of Computer Science of the Polish Academy of Sciences. In 2018, Mr. Bartkowski won the DESIGN ALIVE AWARD in the Animator category, among others, for broadening horizons and combining interactive technology with the humanities, art and design.