Okrągły Stół Administracji Publicznej w UPRP
Razem przeciw podróbkom!
Wczoraj w Urzędzie Patentowym RP odbył się Okrągły Stół Administracji Publicznej poświęcony wspólnym działaniom na rzecz przeciwdziałania nielegalnemu handlowi podrobionymi towarami na rynkach internetowych. Spotkanie poprowadziła Prezes UPRP, Ewa Skrzydło-Tefelska, a w debacie uczestniczyli przedstawiciele m.in. OECD, Komendy Głównej Policji, ministerstw i urzędów centralnych.
– Powinniśmy wspólnie edukować społeczeństwo, pokazywać, ile traci, gdy dochodzi do naruszania praw własności intelektualnej. Produkty podrabiane są niższej jakości, często zagrażają zdrowiu i życiu konsumentów – podkreśliła Prezes UPRP. - Firmy najbardziej narażone na podrabianie wprowadzają już pewne zabezpieczenia oparte o AI. Jednak szara strefa również korzysta z najnowocześniejszych zdobyczy techniki. Wyścig technologiczny trwa, zaś problem jest poważny – dodała Prezes.
A już dziś rusza ogólnoeuropejska kampania EUIPO „Co trafia na nasz stół?” („What’s on your plate?”).
Kampania zwraca uwagę na zagrożenia związane z podrabianiem żywności i napojów w UE. Oto kilka alarmujących danych:
- Co roku UE traci ok. 2,3 mld euro z tytułu sprzedaży podrabianych win i napojów spirytusowych.
- W Polsce to aż 161 mln euro strat i utrata 158 miejsc pracy rocznie.
- W podrobionych produktach wykryto m.in. metanol, rtęć, toksyczne pestycydy.
- W całej UE skonfiskowano już produkty spożywcze o wartości 91 mln euro.
- UE ma ponad 3600 produktów chronionych oznaczeniami geograficznymi – to znak autentyczności i jakości.
Najczęściej podrabiane produkty?
Nie tylko luksusowe torebki czy markowe buty – w 2020 r. drugą najczęściej konfiskowaną kategorią były produkty spożywcze: ciastka, makarony, chipsy i słodycze.
Działania UPRP i naszych partnerów pokazują, jak ważna jest współpraca w walce z podróbkami na poziomie krajowym i międzynarodowym.
W ramach inicjatyw edukacyjnych i informacyjnych wspieramy system ochrony praw własności intelektualnej – z korzyścią dla wszystkich: konsumentów, przedsiębiorców i rynku. Obejrzyj wideo promujące kampanię „What’s on your plate?”.