Zgłoszenia zewnętrzne
Procedura zgłaszania informacji o naruszeniu prawa
W związku z wejściem w życiem ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz. U. 2024 r., poz. 928), Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej wdrożył regulamin przyjmowania zewnętrznych zgłoszeń naruszeń prawa, określającą zasady dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych.
Kto może zgłosić naruszenie prawa?
Zgłoszenia zewnętrznego może dokonać osoba, która posiada informacje o naruszeniu prawa uzyskane w kontekście związanym z pracą lub współpracą z Urzędem Patentowym. Należy przez to rozumieć w szczególności:
- obecnego lub byłego pracownika Urzędu;
- kandydata do pracy w Urzędzie (w procesie negocjacji poprzedzających zawarcie umowy);
- osobę świadczącą pracę na innej podstawie niż stosunek pracy;
- przedsiębiorcę wykonującego usługi na rzecz Urzędu;
- osobę świadczącą pracę na rzecz Urzędu pod nadzorem i kierownictwem wykonawcy, podwykonawcy lub dostawcy;
- praktykanta, stażystę i wolontariusza.
Czego może dotyczyć zgłoszenie naruszenia prawa?
Przedmiotem zgłoszenia zewnętrznego może być działanie lub zaniechanie niezgodne z prawem lub mające na celu jego obejście, występujące w zakresie działalności Urzędu Patentowego dotyczące:
- korupcji;
- zamówień publicznych;
- ochrony prywatności i danych osobowych;
- bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych;
- ochrony środowiska.
Jak zgłosić informację o naruszeniu prawa w Urzędzie?
Zgłoszenia można dokonać imiennie w następujący sposób:
Pisemnie
- w formie elektronicznej:
- za pomocą dedykowanego formularza elektronicznego dołączonego jako plik, a następnie wysłanego na adres mailowy: sygnalista@uprp.gov.pl (dodatkowo w formie plików można również przesłać dowody).
- w wersji papierowej - z wykorzystaniem dedykowanego formularza, wydrukowanego i wysłanego w dodatkowej zaklejonej kopercie oznaczonej dopiskiem „Sygnalista - do rąk własnych Koordynatora ds. zgłoszeń”, na adres:
Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej
al. Niepodległości 188/192
00-950 Warszawa (skrytka pocztowa 203)
Ustnie
- osobiście w siedzibie Urzędu - po wcześniejszym umówieniu spotkania z Koordynatorem ds. zgłoszeń lub osobą upoważnioną, które odbędzie się w ciągu 14 dni od wystąpienia z takim wnioskiem.
Wniosek w sprawie bezpośredniego spotkania można złożyć pisemnie na adres mailowy: sygnalista@uprp.gov.pl albo ustnie u koordynatora lub osoby upoważnionej.
WAŻNE !
Zgłoszenia niezawierające imienia i nazwiska, tzw. zgłoszenia anonimowe, będą pozostawione bez rozpoznania.
Zgłoszenie zewnętrzne powinno zawierać, w szczególności:
- informacje dot. sygnalisty (imię i nazwisko, adres e-mail, telefon, adres korespondencyjny, komórka organizacyjna);
- wskazanie kontekstu związanego z pracą, w szczególności stosunku pracy lub innego rodzaju współpracy z Urzędem;
- rodzaj naruszenia prawa;
- szczegółowy opis zgłaszanego naruszenia prawa (m.in. datę, miejsce i okoliczności zdarzenia);
- wskazanie osób dokonujących naruszenia prawa;
- wskazanie ewentualnych środków dowodowych oraz świadków lub ofiar naruszeń prawa;
- informacja o wcześniejszym zgłoszeniu tego naruszenia prawa;
- informację o ujawnieniu albo utajnieniu swojej tożsamości;
- oświadczenia sygnalisty;
- data i podpis osoby dokonującej zgłoszenia.
Sposób postępowania z przyjętym zgłoszeniem zewnętrznym
Jeżeli zgłoszenie będzie zawierało dane kontaktowe, po jego przyjęciu Koordynator ds. zgłoszeń lub osoba upoważniona:
- przekazuje sygnaliście potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia zewnętrznego, w terminie 7 dni;
- może wystąpić do sygnalisty o uzupełnienie zgłoszenia zewnętrznego w wyznaczonym terminie;
- przekazuje sygnaliście informację zwrotną w terminie nieprzekraczającym 3 miesięcy.
Ochrona sygnalisty
Sygnalista podlega ochronie od chwili dokonania zgłoszenia, pod warunkiem że miał uzasadnione podstawy sądzić, że informacja będąca przedmiotem zgłoszenia jest prawdziwa w momencie dokonywania zgłoszenia i że stanowi informację o naruszeniu prawa.
Sygnalista jest chroniony przed działaniami odwetowymi (art. 12 i art. 55 ustawy) oraz przed ujawnieniem tożsamości sygnalisty, osoby pomagającej w dokonaniu zgłoszenia lub osoby powiązanej z sygnalistą (art. 56 ustawy).
WAŻNE !
Urząd gwarantuje, że przetwarzanie danych osobowych uniemożliwiają nieupoważnionym osobom uzyskanie dostępu do informacji objętych zgłoszeniem. Dane osobowe zawarte w zgłoszeniu są przetwarzane wyłącznie w zakresie niezbędnym do przyjęcia zgłoszenia oraz podjęcia działań następczych (Klauzule informacyjne RODO z art. 13 i art. 14).
Podstawa Prawna:
- Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23.10.2019 r. (Dz. Urz. UE. L Nr 305, poz. 17);
- Ustawa z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz. U. poz. 928).
Dokumenty:
- Zarządzenie Prezesa UPRP w sprawie wprowadzenia Regulaminu przyjmowania zewnętrznych zgłoszeń naruszeń prawa w Urzędzie Patentowym Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. Urz. 2024 poz. 9)
- Formularz zewnętrznego zgłoszenia naruszeń prawa w UPRP
- Klauzula informacyjna dotycząca przetwarzania danych osobowych, o której mowa w art. 13 RODO - dla sygnalisty
- Klauzula informacyjna dotycząca przetwarzania danych osobowych, o której mowa w art. 14 RODO - dla osoby, której dotyczy zgłoszenie o naruszeniu prawa lub osoby pomagającej w dokonaniu zgłoszenia lub dla osoby powiązanej z sygnalistą