Przywrócenie praw

W wyniku prowadzonych dyskusji i prac realizowanych przez grupę roboczą ustalono cztery obszary, w których możliwe jest wprowadzenie ustaleń co do wspólnych praktyk w zakresie przywracania praw.

  1. Zawiadomienie o utracie/wygaśnięciu prawa

Urzędy powinny umożliwić dostępność, tam gdzie jest to możliwe drogą elektroniczną, informacji o utracie prawa. Informacja ta powinna być dostępna dla zainteresowanej strony (zgłaszającego lub uprawnionego do patentu) albo przed, albo po utracie prawa, w zależności od rodzaju uchybienia i zawierać wskazówki co do środków prawnych (środków odwoławczych) przysługujących stronie.

  1. Minimalne elementy wniosku o przywrócenie prawa

Zaleca się, aby wniosek zawierał następujące elementy: imię i nazwisko/nazwa wnioskodawcy, adres wnioskodawcy (gdzie ma to zastosowanie), imię, nazwisko oraz adres pełnomocnika (gdzie ma to zastosowanie), numer zgłoszenia/patentu, podstawa/uzasadnienie żądania wraz ze wskazaniem daty ustania przeszkody/przyczyny uchybienia terminu zawarte we wniosku lub uzupełnione w terminie wyznaczonym przez urząd, fakty i dowody na okoliczności podnoszone we wniosku złożone wraz z wnioskiem lub w terminie wyznaczonym przez urząd, dopełnienie uchybionej czynności w dacie złożenia wniosku lub w terminie wyznaczonym przez urząd, wniesienie opłat z tytułu przywrócenia prawa (gdzie ma to zastosowanie), data i podpis.

  1. Minimalne elementy informacji lub decyzji w przedmiocie przywrócenia prawa

Zaleca się, aby urzędy patentowe uwzględniały poniższe elementy, w tym konieczność ochrony danych, szczególnie w odniesieniu do spraw, w których następuje odmowa przywrócenia prawa: data aktu/decyzji, imię i nazwisko/nazwa wnioskodawcy, adres wnioskodawcy (gdzie ma to zastosowanie), imię, nazwisko oraz adres pełnomocnika (gdzie ma to zastosowanie), numer zgłoszenia/patentu, podsumowanie ustalonego stanu faktycznego (faktów oraz dowodów) w takim zakresie, w jakim jest to konieczne, dopuszczalność wniosku, zasadność (dochowanie należytej staranności lub spełnienie innej wymaganej przesłanki) w szczególności w przypadku uznania wniosku za dopuszczalny, jeżeli ma zastosowanie, wstępna ocena/sentencja, możliwość zgłoszenia uwag/możliwość zaskarżenia/inne środki prawne, imię, nazwisko oraz podpis upoważnionego pracownika urzędu.

  1. Publikacja decyzji dotyczących przywrócenia prawa

Zaleca się, aby mając na uwadze konieczność zapewnienia ochrony danych oraz uwzględniając inne prawne ograniczenia, urzędy zapewniły publikację decyzji w przedmiocie przywrócenia prawa lub dostępność tych decyzji poprzez wgląd do akt lub na wniosek.

Aneks

Przesłanka dochowania należytej staranności jest rozumiana jako odpowiedni poziom staranności wymagany w danych okolicznościach od zgłaszającego/uprawnionego z patentu lub jego pełnomocnika, w zależności od konkretnego przypadku. To wymaganie uważa się za spełnione kiedy, biorąc pod uwagę całokształt okoliczności danej sprawy, termin został uchybiony albo z powodu wyjątkowych okoliczności, albo w wyniku odosobnionego/pojedynczego błędu, który miał miejsce w ramach prawidłowo funkcjonującego i nadzorowanego systemu.

Wypracowane zalecenia są co do zasady zgodne z już istniejącą praktyką w UPRP.