Przywrócenie praw
W wyniku prowadzonych dyskusji i prac realizowanych przez grupę roboczą ustalono cztery obszary, w których możliwe jest wprowadzenie ustaleń co do wspólnych praktyk w zakresie przywracania praw.
- Zawiadomienie o utracie/wygaśnięciu prawa
Urzędy powinny umożliwić dostępność, tam gdzie jest to możliwe drogą elektroniczną, informacji o utracie prawa. Informacja ta powinna być dostępna dla zainteresowanej strony (zgłaszającego lub uprawnionego do patentu) albo przed, albo po utracie prawa, w zależności od rodzaju uchybienia i zawierać wskazówki co do środków prawnych (środków odwoławczych) przysługujących stronie.
- Minimalne elementy wniosku o przywrócenie prawa
Zaleca się, aby wniosek zawierał następujące elementy: imię i nazwisko/nazwa wnioskodawcy, adres wnioskodawcy (gdzie ma to zastosowanie), imię, nazwisko oraz adres pełnomocnika (gdzie ma to zastosowanie), numer zgłoszenia/patentu, podstawa/uzasadnienie żądania wraz ze wskazaniem daty ustania przeszkody/przyczyny uchybienia terminu zawarte we wniosku lub uzupełnione w terminie wyznaczonym przez urząd, fakty i dowody na okoliczności podnoszone we wniosku złożone wraz z wnioskiem lub w terminie wyznaczonym przez urząd, dopełnienie uchybionej czynności w dacie złożenia wniosku lub w terminie wyznaczonym przez urząd, wniesienie opłat z tytułu przywrócenia prawa (gdzie ma to zastosowanie), data i podpis.
- Minimalne elementy informacji lub decyzji w przedmiocie przywrócenia prawa
Zaleca się, aby urzędy patentowe uwzględniały poniższe elementy, w tym konieczność ochrony danych, szczególnie w odniesieniu do spraw, w których następuje odmowa przywrócenia prawa: data aktu/decyzji, imię i nazwisko/nazwa wnioskodawcy, adres wnioskodawcy (gdzie ma to zastosowanie), imię, nazwisko oraz adres pełnomocnika (gdzie ma to zastosowanie), numer zgłoszenia/patentu, podsumowanie ustalonego stanu faktycznego (faktów oraz dowodów) w takim zakresie, w jakim jest to konieczne, dopuszczalność wniosku, zasadność (dochowanie należytej staranności lub spełnienie innej wymaganej przesłanki) w szczególności w przypadku uznania wniosku za dopuszczalny, jeżeli ma zastosowanie, wstępna ocena/sentencja, możliwość zgłoszenia uwag/możliwość zaskarżenia/inne środki prawne, imię, nazwisko oraz podpis upoważnionego pracownika urzędu.
- Publikacja decyzji dotyczących przywrócenia prawa
Zaleca się, aby mając na uwadze konieczność zapewnienia ochrony danych oraz uwzględniając inne prawne ograniczenia, urzędy zapewniły publikację decyzji w przedmiocie przywrócenia prawa lub dostępność tych decyzji poprzez wgląd do akt lub na wniosek.
Aneks
Przesłanka dochowania należytej staranności jest rozumiana jako odpowiedni poziom staranności wymagany w danych okolicznościach od zgłaszającego/uprawnionego z patentu lub jego pełnomocnika, w zależności od konkretnego przypadku. To wymaganie uważa się za spełnione kiedy, biorąc pod uwagę całokształt okoliczności danej sprawy, termin został uchybiony albo z powodu wyjątkowych okoliczności, albo w wyniku odosobnionego/pojedynczego błędu, który miał miejsce w ramach prawidłowo funkcjonującego i nadzorowanego systemu.
Wypracowane zalecenia są co do zasady zgodne z już istniejącą praktyką w UPRP.