Pytania i odpowiedzi zadane na szkoleniach zorganizowanych przez UPRP w dniach 15.01.2025 r. i 17.01.2025 r. z zasad doręczania korespondencji przez Urząd po wdrożeniu systemu e-Doręczeń
W nawiązaniu do szkoleń zorganizowanych przez UPRP w dniach 15.01.2025 r. i 17.01.2025 r. z zasad doręczania korespondencji przez Urząd po wdrożeniu systemu e-Doręczeń publikujemy pytania zadane na szkoleniu oraz odpowiedzi udzielone przez UPRP.
Przesyłanie korespondencji za pomocą Platformy Usług Elektronicznych Urzędu Patentowego (PUEUP). Zgoda na doręczanie korespondencji za pośrednictwem PUEUP – pytania i odpowiedzi.
- Czy skrzynki na PUEUP przepełniają się?
Skrzynki na PUEUP nie przepełniają się.
- Do kiedy trzeba przesłać zgody na doręczanie korespondencji za pośrednictwem PUEUP do spraw w toku, w których wniosek o doręczanie korespondencji za pośrednictwem PUEUP został złożony przed 10.11.2022 r. i do których nie wysłano ogólnej zgody do 10.01.2025?
Na każdym etapie postępowania strona lub jej pełnomocnik może złożyć zgodę na doręczanie korespondencji w określonej sprawie za pomocą PUEUP. Do póki zgoda nie zostanie złożona, Urząd doręcza korespondencje na zasadach określonych w kodeksie postępowania administracyjnego i ustawie o doręczeniach elektronicznych
W przypadku, gdy wniosek o doręczanie korespondencji za pośrednictwem PUEUP został złożony przed 10 listopada 2022 r., wówczas strona powinna przesłać do sprawy oświadczenie o wyrażeniu zgody na doręczanie korespondencji w określonej sprawie za pomocą PUEUP.
- Do kiedy trzeba przesłać zgody na doręczanie korespondencji za pośrednictwem PUEUP?
Nie ma określonej daty do której należy przesłać zgodę na doręczanie korespondencji za pośrednictwem PUEUP. Brak jednak takiej zgody w aktach sprawy uniemożliwi przesłanie korespondencji za pośrednictwem PUEUP.
Zgodę na doręczanie korespondencji za pośrednictwem PUEUP należy złożyć w postaci elektronicznej za pośrednictwem PUEUP
- Czy w PUEUP istnieje lub jest planowana funkcjonalność np. upoważnienia osób fizycznych (pracowników) do dokonywania na skrzynce operacji (m.in. wysyłania i odbierania korespondencji oraz zarządzania zgromadzoną korespondencją) - czyli podobnie jak ma to miejsce w przypadku upoważnienia pocztowego i tradycyjnej korespondencji?
W chwili obecnej nie są prowadzone żadne prace mające na celu zbudowanie takiej funkcjonalności. Urząd analizuje jednak konkurencyjność PUEUP z innymi systemami do prowadzenia korespondencji elektronicznej.
- Czy jeśli w postępowaniu wyrażona została zgoda na doręczanie korespondencji przez PUEUP, złożenie wpadkowo pisma w postaci papierowej lub poprzez e-doręczenia powoduje, że ponownie musimy wyrazić zgodę na doręczanie korespondencji poprzez PUEUP?
Jeśli w sprawie została wyrażona zgoda na doręczanie korespondencji za pomocą systemu teleinformatycznego Urzędu Patentowego (PUEUP), obowiązuje ona – przy pozostałych danych niezmienionych – do jej odwołania. Złożenie pisma w postaci papierowej lub przez system e-doręczenia nie odwołuje wyrażonej zgody.
- Jeśli w e-Wyszukiwarce UPRP właściwie umocowany rzecznik patentowy nie jest uwidoczniony w danej sprawie jako pełnomocnik, a został złożony do tej sprawy zbiorczy wniosek o doręczenia przez PUEUP, czy korespondencja będzie doręczana przez PUEUP i czy spowoduje to usunięcie błędu i wpisanie rzecznika do bazy? Czy dane zawarte w e-Wyszukiwarce odpowiadają danym w bazie wewnętrznej UPRP?
Dane zawarte w e-Wyszukiwarce odpowiadają danym w bazach wewnętrznych UPRP. W przypadku stwierdzenie błędów/nieprawidłowości w zakresie danych widniejących w e-Wyszukiwarce należy ten fakt zgłosić do UPRP. Zgłoszenie błędu jest najpewniejszą formą poprawy danych. Samo złożenie zgody może być nie wystarczające do usunięcia nieprawidłowości.
Korespondencja jest każdorazowo wysyłana na adres i w formie odpowiadającej stanowi faktycznemu wynikającemu z akt sprawy.
- Czy będzie jakiś widoczny na zewnątrz efekt rozpatrzenia zbiorczego wniosku o doręczenia przez PUEUP (np. sprawa pojawi się na liście spraw PUEUP)?
Urząd nie potwierdza formalnie złożenia oświadczenia o zgodzie na doręczanie korespondencji poprzez PUEUP. Sprawa pojawi się na liście „spraw” w e-Profilu dopiero w momencie, gdy w koncie klienta pojawi się korespondencja z numerem zgłoszenia.
- Czy jest funkcja jednokrotnego podpisania i wysłania np. 5 zgłoszeń znaków towarowych lub innej korespondencji? Chodzi o możliwość przygotowania korespondencji, a na końcu zaznaczenia do podpisu i wysłania?
W chwili obecnej nie ma i nie są prowadzone żadne prace mające na celu zbudowanie takiej funkcjonalności.
- Czy jest funkcja jednokrotnego podpisania i odebrania np. 5 korespondencji z Urzędu?
W chwili obecnej nie ma i nie są prowadzone żadne prace mające na celu zbudowanie takiej funkcjonalności.
- Czy zgoda na doręczenia przez PUEUP wyrażona w trakcie zgłoszenia znaku towarowego obejmuje też korespondencję w sprawie sprzeciwów wniesionych do tego znaku? Czy dla postępowań sprzeciwowych w toku należy też wysłać wniosek o doręczanie przez PUEUP? Jak podać numer sprawy przy składaniu wniosku o wyrażenie zgody na doręczenie przez PUEUP w postępowaniu sprzeciwowym?
Postępowanie sprzeciwowe jest odrębnym postępowaniem od postępowania zgłoszeniowego. Zgoda wyrażona w podaniu o udzielenie prawa ochronnego nie rozciąga się na postępowanie w sprawie sprzeciwu. Konieczne jest wyrażenie zgody na doręczanie korespondencji poprzez PUEUP w postępowaniu w sprawie sprzeciwu. Oczywiście zgoda na doręczanie korespondencji poprzez PUEUP może być złożona na każdym etapie postępowania. Składając wniosek o wyrażenie zgody na doręczanie korespondencji przez PUEUP numer sprawy (ZS) można wprowadzić po zaznaczeniu pola „Inny numer”.
- Czy można w przypadku dużych plików podzielić wiadomość na części i to zaznaczyć w piśmie składanym przez PUEUP?
Nie zalecamy takiego rozwiązania, choć podzielenie załączników jest wykonalne. Należy pamiętać o ryzyku związanym z podzieleniem załączników i przesłaniem ich w ramach kilku odrębnych korespondencji i konsekwencjach z tym związanych (np. w zakresie uznania daty wpływu pisma wraz z załącznikami).
- Jakie działania należy podjąć w sytuacji awarii, p. nie daje się nic wysłać korespondencji i brak komunikatu lub komunikat jest niezrozumiały np. "błąd systemu ARE44433344334"? Jak ewentualnie udokumentować błąd oprogramowania lub urządzeń?
W przypadku problemów z wysłaniem korespondencji zalecamy kontakt z UPRP. Dobrą praktyką jest „zgłoszenie błędu”. Odnosząc się do błędów w zakresie funkcjonalności PUEUP, zdarzenia w koncie Użytkownika rejestrowane są w logach systemu. W przypadku uchybienia terminom ustawowym lub wyznaczonym na dokonanie czynności przed UPRP – kwestię uprawomocnienia lub udowodnienia wystąpienia okoliczności uniemożliwiających dopełnienie czynności należy rozpatrywać mając na uwadze obowiązujące w tym zakresie regulacje prawne.
- Czy pełnomocnik wniosek w sprawie wyrażenia zgody na doręczanie korespondencji przez PUEUP powinienem wnieść w swoim imieniu czy w imieniu strony? Chcę aby Urząd doręczał mi (tzn. pełnomocnikowi) korespondencję w sprawie przez PUEUP.
Literalne brzmienie art. 2411 ust. 4 pwp wskazuje, iż Urząd Patentowy RP doręcza korespondencją za pomocą systemu teleinformatycznego za zgodą strony. W związku z powyższym działający w sprawie pełnomocnik może wystąpić z wnioskiem o wyrażenie zgody na doręczanie korespondencji za pomocą PUEUP. Zgoda jest skuteczna wobec pełnomocnika, który taki wniosek składa. W przypadku zmiany pełnomocnika lub udzielenia substytucji, nowy pełnomocnik lub pełnomocnik substytucyjny powinien złożyć nowy wniosek o doręczanie korespondencji za pomocą PUEUP.
W formularzu „Wniosek w sprawie wyrażenia zgody na doręczanie korespondencji przez PUEUP” udostępnionym w PUEUP należy wskazać dane strony.
- Czy UPRP w PUEUP wskazuje wszędzie nr sprawy (zgłoszenia/udzielonego prawa) który będzie widać przed złożeniem podpisu?
Co do zasady w korespondencji przesyłanej przez UPRP zawarty jest numer zgłoszenia umożliwiający grupowanie elementów w koncie w ramach „Sprawy”. Wyjątkiem korespondencji, w której tego elementu nie ma jest Sprawozdanie o stanie techniki. Taki stan rzeczy wynika z kwestii proceduralnych i organizacyjnych przyjętych w założeniach funkcjonowania Elektronicznego Zarządzania Dokumentacją (EZD).
- Czy będzie (zakładam że teraz nie jest) możliwe wysłanie zamiast załączników linku do chmury, z której Urząd pobierze wszystkie załączniki, np. poprzez łącze iCloud?
W chwili obecnej nie ma i nie są prowadzone żadne prace mające na celu zbudowanie takiej funkcjonalności.
- Czy mogę wysłać pismo ePUAP i wskazać jako drogę do doręczeń PUEUP?
Zgodnie z art. 2411 ust. 5 ustawy Prawo własności przemysłowej, wyrażenie albo wycofanie zgody na doręczanie korespondencji poprzez PUEUP, następuje za pomocą systemu teleinformatycznego Urzędu Patentowego, czyli powinno być złożone przez PUEUP. Urząd Patentowy RP zaleca przesyłanie dokumentów przez PUEUP, tak aby wszystkie dokumenty w sprawie (wychodzące i przychodzące) widoczne były w jednym systemie teleinformatycznym (w PUEUP zgromadzone są one nie tylko chronologicznie, ale i w ramach widoku konkretnej sprawy).
- Czy przy składaniu wniosku w sprawach dotyczących przedmiotu własności przemysłowej, w treści wniosku możemy zawrzeć zgodę na otrzymywanie korespondencji za pomocą PUEUP bez wysyłania osobnego wniosku do tej sprawy?
Można wyrazić zgodę w formie tekstowej, skorzystanie z dedykowanego formularza nie jest obligatoryjne. Istotne jest aby z oświadczenia wynikało, że jest to zgodna na doręczanie korespondencji za pomocą PUEUP.
- Czy wystarczy poświadczenie za zgodność z oryginałem pełnomocnictwa zaznaczając checkbox na stronie PUEUP - potwierdzam za zgodność z oryginałem wszystkie dołączone dokumenty? Czy istnieje możliwość wybrania załączników które poświadczam za zgodność z oryginałem?
Wystarczające jest poświadczenie za zgodność z oryginałem poprzez zaznaczenie odpowiedniego checkbox’a (złożenie odpowiedniego oświadczenia). W chwili obecnej nie ma i nie są prowadzone żadne prace mające na celu zbudowanie takiej funkcjonalności. Jeśli pełnomocnik chce poświadczyć tylko jeden z załączonych dokumentów może to zrobić poprzez opatrzenie tego załącznika np. podpisem kwalifikowanym lub innym podpisem równoważnym w skutkach z podpisem własnoręcznym.
- Dlaczego formularz „INNE - Wniosek w sprawach dotyczących przedmiotów własności przemysłowej” nie ma możliwości zaznaczenia opcji korespondencji przez PUEUP?
Urząd podjął już działania mające na celu wprowadzenie do formularza takiej funkcjonalności.
- Czy jeśli mamy utworzoną wersję roboczą pisma "wzór" na starej wersji formularza, czy ona po wczytaniu zaktualizuje się automatycznie do aktualnej wersji formularza?
Jeśli formularz roboczy ulegnie modyfikacji – Urząd udostępni nową wersję dokumentu – system poprosi o wyrażenie zgody na aktualizację formularza, zachowując podane w wersji roboczej dane.
- Czy zostało wprowadzone podanie o fazę krajową PCT? Dotychczas nie było można skorzystać z podania ze względu na nieprawidłową datę pierwszeństwa (więcej niż rok)?
UPRP rozważy, po dokładnej analizie, możliwość udostępnienia takiego formularza.
- Czy planują Państwo wprowadzić formularz do zmiany pełnomocnika w sprawie?
Aktualnie UPRP prowadzi prace nad formularzem, za pomocą którego można będzie składać wnioski w zakresie zmian, które nie podlegają wpisowi do rejestru, np. zmiana pełnomocnika, zmiana adresu siedziby kancelarii pełnomocnika, złożenie nowego pełnomocnictwa ograniczonego czasowo.
- Czy jeżeli pisma są udostępniane do podpisu i później jest składane to pismo to rozumiem, że korespondencja w tej sprawie przychodzi na konto osoby, która wysłała dane pismo (na konto nadawcy korespondencji)?
Tak. W treści korespondencji adres konta nadawcy podany jest dwukrotnie – raz, jako adres nadawcy, drugi raz jako adres PUEUP do korespondencji. Tak podpisane dane jednoznacznie wskazują, iż wolą składającego pismo jest doręczanie korespondencji na ten adres.
- Czy UPRP w przypadku dłuższych awarii PUEUP planuje zamieszczać komunikaty na stronie o tym informujące w czasie w miarę rzeczywistym informować o dostępności serwisu (również wstecznie o takich awariach)? Czy UP zamierza wprowadzić jakieś formalne zabezpieczanie np. dotyczące możliwości przesunięcia terminów w przypadku dłuższej niedostępności systemów informatycznych UPRP?
Tak, Urząd w przypadku stwierdzenia awarii systemu PUEUP i po uzyskaniu wstępnej diagnozy błędu będzie niezwłocznie informował o tym fakcie. Urząd nie planuje wdrożenia dodatkowych (tzn. innych obok istniejących jak np. instytucja przywrócenia terminu) formalnych zabezpieczeń terminów. Pamiętać należy, iż awaria i jej znaczenie w konkretnej sprawie oceniane jest indywidualnie, wystąpienie awarii nie jest automatycznie równoznaczne z brakiem winy lub kwalifikacją okoliczności jako nadzwyczajnych.
- Czy można dołączyć swój wykaz towarów?
Formularz podania o udzielenie prawa ochronnego umożliwia dodanie własnych terminów („dodaj własny termin”). Natomiast podanie składane w trybie przyspieszonym (w trybie Fast Track) wymusza dodanie terminów ze zharmonizowanej bazy towarów i usług.
- Czy dokumenty przesyłane przez PUEUP muszą być podpisane?
Tak. PUEUP umożliwi wysłanie jedynie podpisanych dokumentów elektronicznych (wygenerowanych za pomocą dedykowanych formularzy) oraz będzie wymagał podpisania niektórych załączników (np. opisu wynalazku, zastrzeżeń patentowych, ilustracji składanych w zgłoszeniu wzoru przemysłowego).
- We wniosku o zmianę Uprawnionego w rejestrze mamy możliwość dodania wielu spraw, czy wtedy zgoda na PUEUP jest skuteczna do wszystkich spraw wskazanych we wniosku ?
Tak, zgoda złożona we wniosku o zmianę Uprawnionego w rejestrze (dot. wniosku opublikowanego w PUEUP) jest skuteczna we wszystkich sprawach wskazanych we wniosku. .
- Czy dokumenty (np. decyzja warunkowa) doręczane przez UPRP dot. postępowań będących już w toku będą doręczane za pomocą PUEUP, jeśli wyrażę zgodę na korespondencję elektroniczną w trakcie postępowania, czy też będą one wysyłane tradycyjnie skoro podanie o udzielenie prawa ochronnego na znak towarowy zostało wysłane w wersji papierowej za pomocą przesyłki pocztowej?
Zgoda na doręczanie korespondencji za pomocą PUEUP może być złożona na każdym etapie postępowania. Od momentu wyrażenia zgody (wpływ wniosku), UPRP jest zobowiązany do przesyłania korespondencji za pomocą PUEUP, bez względu na sposób wszczęcia postępowania.
- Czy odpowiedź na wniosek o unieważnienie prawa ochronnego na znak towarowy wraz z odpisami można złożyć elektronicznie przez PUEUP? Wniosek o unieważnienie był zainicjowany "papierowo".
Tak, na dowolnym etapie postępowania można rozpocząć prowadzenie korespondencji przez PUEUP i wyrazić zgodę na dalsze jej prowadzenie w tej formie. Pierwsze pismo w konkretnej sprawie założy w koncie Użytkownika sprawę, do której będą następnie podłączane wszystkie kolejne korespondencje wysyłane do – i otrzymywane z Urzędu.
- Czy mamy możliwość przygotowania wersji roboczej zgłoszenia i zachowania jej podobnie jak w systemie EUIPO?
Tak, PUEUP umożliwia zapisanie wersji roboczej.
Przesyłanie korespondencji na adres do doręczeń elektronicznych wpisany do Bazy Adresów Elektronicznych
- Co się stanie, jeśli załącznik wysłany przez PURDE nie będzie spełniać wymogów regulaminu Poczty? Czy dostaniemy jakiś komunikat?
Jeżeli załączniki nie będą zgodne z wymaganiami zawartymi w regulaminie np. niedozwolone znaki w nazwach plików – system uniemożliwi wysłanie korespondencji.
- Co się stanie, jeśli wysyłając korespondencję przez PURDE zrobimy błąd w adresie? Czy dostaniemy jakiś komunikat?
W przypadku błędu w adresie (błędny adres) korespondencja nie zostanie wysłana. Zostanie wysłane powiadomienie o błędzie dotyczącym adresata, np. Nie można określić adresata.
- Czy dostaje się powiadomienie o tym, że miejsce w skrzynce PURDE się kończy? Co należy zrobić, gdy miejsce się skończy?
W przypadku przepełnienia skrzynki, w dalszym ciągu wysyłane są powiadomienia o nowej korespondencji w skrzynce, jednak z powodu przepełnienia nie widać nowego pisma do czasu zwolnienia miejsca w skrzynce. Korespondencję znajdującą się w skrzynce należy przenosić do swoich zasobów na komputerze. Pojemność skrzynki do doręczeń jest ograniczona i na chwilę obecną wynosi 3 GB dla podmiotów niepublicznych i 30 GB dla podmiotów publicznych.
Korespondencja, którą wysłaliśmy w ramach usługi PURDE, jest dostępna w skrzynce do doręczeń do pobrania przez odbiorcę przez 180 dni od dostarczenia. Po tym czasie nieodebrana przesyłka jest usuwana.
- Czy pełnomocnik prowadzący kancelarię w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej musi mieć skrzynkę dla kancelarii i dla pełnomocnika jako osoby fizycznej?
Pełnomocnik jako osoba fizyczna wykonująca zawód jest zobligowany do założenia ADE od 1.01.2025 r. Obywatele nie są zobowiązani do korzystania z systemu e-doręczeń.
Jeśli już chcemy korzystać z systemu e-doręczeń jako osoba fizyczna i jako osoba wykonująca zawód zaufania publicznego, to dla każdej z ról należy założyć oddzielny adres do e-doręczeń:
- jako osoba prywatna,
- jako osoba, która wykonuje zawód zaufania publiczne
- Czy pełnomocnik będący radcą prawnym i rzecznikiem patentowym powinien mieć dwie skrzynki do doręczeń elektronicznych? Czy pełnomocnik występując jako rzecznik patentowy może podać adres radcowski?
Osoba wykonująca zawód zaufania publicznego, np. będąca jednocześnie doradcą podatkowym i adwokatem lub radcą prawnym, będzie zobowiązana do posiadania jednego ADE.
- Czy pełnomocnik pracujący w ramach etatu, ale prowadzący również swoje sprawy poza kancelarią powinien mieć dwie skrzynki do doręczeń elektronicznych?
Co do zasady nie. Ustawa o doręczeniach elektronicznych nałożyła na osoby wykonujące zawód zaufania publicznego obowiązek posiadania adresu do doręczeń elektronicznych, a co za tym idzie obowiązek odbierania korespondencji z wykorzystaniem e-doręczeń.
W postępowaniach toczących się przed UPRP pełnomocnik pracujący w ramach etatu może wskazać ADE, na który podmiot publiczny będzie przesyłał korespondencję w danej sprawie.
- Od kiedy e-doręczenia dotyczą Uczelni Wyższych?
Uczelnie publiczne, jak również niepubliczne zobligowane są do stosowania e-doręczeń od 1.01.2025 r.
- Czy, mając adres do e-doręczeń, jako osoba prywatna, to każdy Urząd jest zobowiązany wysyłać do mnie korespondencję na ten adres?
Tak. Wpis ADE do BAE jest równoznaczny z żądaniem doręczania korespondencji przez podmioty publiczne na ten adres (art. 7 ustawy o doręczeniach elektronicznych).
- Czy pełnomocnik może wskazać adres e-doręczeń swojego pracodawcy, np. kancelarii?
Tak, pisma kierowane do pełnomocnika Urząd prześle na adres do doręczeń elektronicznych (ADE) wpisany do bazy adresów elektronicznych (BAE) wskazany w podaniu, a w sprawach wszczętych przed 1 stycznia 2025 r. na adres wskazany w podaniu, piśmie przesłanym do sprawy albo na adres ujawniony w BAE.
Korespondencja przesyłana w postaci papierowej
- Czy korespondencję złożoną w postaci papierowej mimo wszystko uznaje się za prawidłowo złożoną? Do kiedy pełnomocnicy mogą wysyłać zgłoszenia w wersji papierowej?
W dalszym ciągu korespondencja może być skutecznie składana w wersji papierowej.
- Czy dokumenty patentowe i świadectwa ochronne będą przesyłane w formie papierowej, jak dotychczas? Czy są prowadzone prace, aby świadectwa ochronne również były przesyłane drogą elektroniczną?
Dokumenty patentowe i świadectwa ochronne będą przesyłane w formie papierowej. Świadectwa ochronne znaków multimedialnych przesyłane będą formie elektronicznej.
- Czy jest możliwość pozostania przy korespondencji tradycyjnej w postępowaniu?
W zakresie korespondencji wychodzącej, co do zasady nie można pozostać przy tradycyjnym sposobie wysyłania korespondencji (papierowej). Zarządzenie Nr 8 Prezesa UPRP z dnia 23 grudnia 2024 r. wskazuje przykłady dokumentów, które będą przesyłane w postaci papierowej. Urząd Patentowy RP, jako podmiot publiczny zobowiązany jest do stosowania ustawy o doręczeniach elektronicznych od 1 stycznia 2025 r. Zatem, od 1 stycznia br. doręcza korespondencję z uwzględnieniem także regulacji przewidzianych tą ustawą.
- Czy w przypadku, w którym wielkość załączników przekracza dopuszczalny rozmiar to pozostaje nam jedynie złożenie w formie papierowej?
Co do zasady tak.
- Czy składając pismo w toku sprawy spornej przez PUEUP, dalej mamy wysyłać UPRP odpis papierowo?
Co do zasady nie. W przypadku, gdy UPRP będzie musiał przesłać kopię sprzeciwu/odpowiedzi na sprzeciw do drugiej strony postępowania w postaci papierowej (brak możliwości przesłania w postaci elektronicznej), to wezwie do nadesłania odpisu dla strony przeciwnej w postaci papierowej.
- Czy jeśli podmiot publiczny złoży korespondencję na papierze, to Urząd odrzuci taki dokument?
Nie odrzuci.
- Dlaczego została wyłączona możliwość odebrania korespondencji przez skrytkę w UPRP?
W związku z obowiązkiem posiadania ADE przez rzeczników patentowych, adwokatów i radców prawnych doręczenie korespondencji w tej formie nie jest zasadne.
Pozostałe pytania i odpowiedzi w obszarze: Załącznik/Odpis/Kanał komunikacji
- Czy jeśli w sprawie jest ustanowiony więcej niż jeden pełnomocnik (substytucja), to czy korespondencja elektroniczna zostanie z Urzędu wysłana do wszystkich pełnomocników a jeśli do jednego z nich, to do którego?
Korespondencja zostanie wysłana do pełnomocnika aktualnie działającego w sprawie. W przypadku ustanowienia pełnomocnika substytucyjnego z takim samym zakresem umocowania jak pełnomocnik główny, to korespondencja kierowana jest do pełnomocnika substytucyjnego.
- Czy w przypadku spraw spornych, w których ustanowionych jest 2 pełnomocników z jednej kancelarii, UPRP prześle korespondencję każdemu z nich?
Praktyka Urzędu w tej kwestii nie uległa zmianie. Urząd prześle korespondencja, tak jak to robił dotychczas, zmianie ulega jedynie tryb doręczania korespondencji
- Jak wysyłać skargę do WSA za pośrednictwem UPRP - za pośrednictwem PUEUP czy w wersji papierowej? Jak aktualnie wygląda składanie skargi do WSA za pośrednictwem UPRP poprzez PUEUP, i później przekazanie jej do WSA?
Praktyka Urzędu w tej kwestii nie uległa zmianie – w przypadku złożenia skargi za pośrednictwem PUEUP, Urząd zwraca się z prośbą o wskazanie skrytki na ePUAP. Sądy korespondują w dalszym ciągu za pośrednictwem ePUAP.
- Jak wygląda kwestia załączania odpisu pism dla strony przeciwnej? Czy wymagany jest dodatkowy załącznik przesyłany przez PUEUP np. w postępowaniu spornym? Co z koniecznością wysyłania papierowej kopii sprzeciwu/odpowiedzi na sprzeciw dla strony przeciwnej?
Co do zasady nie. W przypadku, gdy UPRP będzie musiał przesłać odpis pism do strony przeciwnej (brak możliwości przesłania w postaci elektronicznej), to wezwie do nadesłania odpisu dla strony przeciwnej w postaci papierowej.
- W jakiej formie należy przesłać korespondencję o wycofanie pełnomocnictwa dla rzecznika patentowego?
W postaci elektronicznej za pośrednictwem PUEUP, w trybie PURDE lub ePUAP albo tradycyjnie, w postaci papierowej.
- Czy korespondencja przesłana do UPRP przez e-PUAP będzie właściwa, tj. skuteczna?
Doręczenie korespondencji nadanej przez osobę fizyczną lub podmiot niebędący podmiotem publicznym do UPRP , będące użytkownikami konta w ePUAP, w ramach usługi udostępnianej w ePUAP, jest równoważne w skutkach prawnych z doręczeniem przy wykorzystaniu PURDE (do 31.12.2025 r.).
- Czy pisma składane w Urzędzie Patentowym wraz z odpisami które będą dostarczane drugiej stronie postępowania, powinny spełniać wszystkie wymogi przedstawione w załączniku nr 1 Regulaminu Poczty Polskiej świadczenia publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego i publicznej usługi hybrydowej?
Tak. Wskazane jest przygotowanie korespondencji z uwzględniłem wymagań zawartych w regulaminie PUERDE i PUH.
- Czy adwokaci i radcowie muszą wysyłać korespondencję w sprawach klientów do Urzędu Patentowego elektronicznie od 1 stycznia 2025? Czy to może być PUEUP zamiast e-doręczeń?
Każdy podmiot niepubliczny może przesyłać korespondencję do Urzędu za pośrednictwem PUEUP (do czego zachęcamy, w trybie PURDE, ePUAP lub papierowo. Urząd Patentowy przesyła korespondencje na skrytkę w ePUAP w przypadku gdy adresat pisma nie posiada adresu do doręczeń elektronicznych oraz nie wyraził zgody na doręczanie korespondencji poprzez PUEUP, a pismo w sprawie stanowi odpowiedz na wniosek lub w aktach sprawy jest oświadczanie o przesyłaniu korespondenci na konto w ePUAP.
- Co w przypadku, gdy kancelaria, w której byłem zatrudniony i z jej ramienia prowadziłem sprawę, nie poinformowała Urzędu o zmianie pełnomocnika - gdzie będzie kierowana korespondencja?
Korespondencja kierowana jest zgodnie ze stanem faktycznym wynikającym z dokumentów znajdujących się w aktach sprawy, tj. na adres do doręczeń pełnomocnika wskazanego w aktach.
- Kiedy Urząd zamierza przystąpić do systemu DAS w całości (tj. także wydawać DP)?
Urząd Patentowy RP aktualnie prowadzi z WIPO rozmowy nad przystąpieniem do biblioteki cyfrowej WIPO DAS w pełnym zakresie.