Zasady gry mają abstrakcyjny, czysto umysłowy charakter i ich znaczenie ogranicza się tylko do kontekstu gry. Na przykład warunek wygrania gry wymagający zgodności dwóch losowo wybranych liczb jest zasadą gry.

Współczesne gry, a w szczególności gry wideo, charakteryzują się często złożonymi interaktywnymi i narracyjnymi elementami wirtualnego świata gry. Takie elementy gry decydują o tym, jak gra rozwija się sama z siebie (np. ewolucja postaci i fabuły), jak również o tym, jak przebiega w interakcji z graczem lub graczami (np. stukanie w rytm ścieżki dźwiękowej gry – zmuszające postać do tańca). Elementy te mają charakter koncepcyjny, a więc kwalifikują się one, w szerszym znaczeniu, jako zasady gry zgodnie z art. 28 ust. 1 pkt 3 pwp – i to niezależnie od tego, że mogą one być nieprzedstawione lub ujawnione dopiero w trakcie gry.

Jeżeli zastrzegany przedmiot określa środki techniczne służące do realizacji zasad gry, to ma on charakter techniczny. Przykładowo, przy realizacji wspomnianego warunku kojarzenia liczb losowych użycie komputera obliczającego ciąg pseudolosowy lub użycie środków mechanicznych, takich jak sześcienne kostki do gry, jest wystarczające do uniknięcia zarzutu wynikającego z art. 28 ust. 1 pkt 3 w zw. z ust. 2 pwp.

Poziom wynalazczy zastrzeżenia obejmującego połączenie zasad gry i cech technicznych bada się zgodnie z podejściem opartym na metodzie problem–rozwiązanie dla wynalazków typu mieszanego. Co do zasady poziom wynalazczy nie może zostać stwierdzony na podstawie samych zasad gry, niezależnie od tego, jak bardzo są one oryginalne, ani na podstawie ich zwykłej automatyzacji. Musi on raczej opierać się na dalszych efektach technicznych technicznej realizacji gry, tj. efektach technicznych, które wykraczają poza te, które są już związane z zasadami. Na przykład sieciowa implementacja gry losowej, takiej jak bingo, w której liczby fizycznie wylosowane przez operatora są poddawane losowemu odwzorowaniu przed przekazaniem ich zdalnym graczom, stanowi wkład techniczny, ponieważ zakodowanie wyników ma techniczny skutek zabezpieczenia transmisji danych, analogiczny do szyfrowania, nie mając jednocześnie wpływu na rzeczywistą grę. Z kolei zmniejszenie zasobów pamięci, sieci lub zasobów obliczeniowych, osiągnięte poprzez ograniczenie złożoności gry, nie przezwycięża ograniczenia technicznego za pomocą rozwiązania technicznego. Zamiast rozwiązywać problem techniczny polegający na zwiększeniu wydajności implementacji, takie ograniczenie w najlepszym razie pozwoliłoby na jego obejście. Podobnie sukces komercyjny produktu w postaci gry wynikający z uproszczonych zasad jest skutkiem ubocznym – bez bezpośredniej przyczyny technicznej.

Poziom wynalazczy wdrożonej gry należy oceniać z punktu widzenia osoby wykwalifikowanej, zazwyczaj inżyniera lub programisty gier, który ma za zadanie wdrożenie zasad gry określonych przez projektanta gry. Samo zredagowanie zastrzeżenia patentowego poprzez parafrazowanie nietechnicznych elementów gry („środki obliczania wygranej” zamiast „monitorowania liczby żetonów w grze”) lub ich streszczanie („obiekty” zamiast „żetonów gry”) przy użyciu terminów z pozoru technicznych nie ma wpływu na poziom wynalazczy.

Wysoce interaktywna rozgrywka, taka jak w grach wideo, wymaga środków technicznych do wykrywania informacji wprowadzanych przez użytkownika, aktualizowania stanu gry i przekazywania informacji wizualnych, dźwiękowych lub dotykowych. Treści poznawcze, które informują gracza o aktualnym stanie gry na poziomie nietechnicznym, np. o wyniku gry, układzie i kolorach kart do gry, stanie i atrybutach postaci w grze, są uznawane za informacje nietechniczne. Dotyczy to również instrukcji prezentowanych na planszach lub kartach do gry, takich jak np. „wróć do kwadratu”. Przykładem kontekstu technicznego, w którym sposób prezentacji informacji może mieć wkład techniczny, jest interaktywna kontrola manewrów w czasie rzeczywistym w świecie gry, której wyświetlanie podlega przeciwstawnym wymogom technicznym. Przykładem może być sytuacja, gdy z jednej strony pożądane jest wyświetlenie fragmentu obrazu w stosunkowo dużej skali (np. poprzez powiększenie), a z drugiej strony obszar wyświetlania ekranu może być wówczas zbyt mały, aby pokazać pełną strefę zainteresowania. Rozwiązanie tego konfliktu za pomocą środków technicznych oznacza wkład techniczny, który należy uwzględnić w badaniach wynalazku.

Funkcje, które określają sposób dostarczania danych wejściowych przez użytkownika, najczęściej wnoszą wkład techniczny, jednak odwzorowanie parametrów uzyskanych ze znanych mechanizmów wejściowych na parametry gry komputerowej kwalifikuje się jako zasada gry w szerszym znaczeniu, jeżeli odzwierciedla to wybór projektanta gry, dokonany w celu zdefiniowania gry lub uczynienia jej bardziej interesującą lub wymagającą (np. warunek określający, że gest przesunięcia na ekranie dotykowym określa zarówno siłę, jak i obrót przy wirtualnym uderzeniu w golfie).